Günümüzde, yazılım sistemleri bankacılıktan otomotiv sanayisine, sağlık bilgi sistemlerinden şirket yönetimine, iletişim sistemlerinden hava taşımacılığına kadar çok geniş alanlarda kullanılan bilgisayar sistemlerinin çok önemli ve kritik bir parçasını oluşturmaktadır. Yazılım geliştirme, yazılım sistemlerinin mühendislik prensipleri çerçevesinde tasarımının yapılmasını, geliştirilmesini ve ürün haline getirilmesini hedefler . Bilgisayar sistemleri günlük hayatın her alanında yoğun ve etkin bir şekilde kullanılmakta olduğundan, tüm disiplinlerde yazılım geliştirme uygulamaları geliştirilmektedir.
Eğitsel Yazılımların Faydaları
Eğitim yazılımları öğrencinin öğrenme-öğretme sürecine etkin bir biçimde katılmasını sağlar. Eğitim yazılımlarında kullanılan animasyonlar, metinler, grafikler dikkat çekmesi bakımından çok önemlidir. Bu nedenle ekran tasarımı iyi bir şekilde tasarlanmalıdır. Eğitim yazılımları derse aktif katılımı sağlar. Görsel çabuk ve zevkli bir öğretim ortamı oluşturur. Somut olarak verilen örnekler öğrencinin bazı olayları daha iyi kavramasına yardımcı olur.
Eğitsel Yazılımların Amaçları
- Öğrencinin dikkatini çekme,
- Öğrenciyi konudan haberdar etme,
- Ön öğrenmelerini hatırlama,
- Yeni gerçekleri sunma,
- Kılavuzluk yapma…
- Davranışı ortaya çıkarma,
- Davranışın doğruluğuyla ilgili dönüt verme,
- Davranışı değerlendirme,
Eğitsel Yazılım Geliştirme Aşamaları
Hazırlanacak bir yazılımda, hangi mekanizmaların hangi bilgileri taşıyıp yansıtacağı ve bunlarla yapılan etkinlikler sonucu öğrencinin hangi noktaya ulaşacağı ancak sistematik bir şekilde geliştirilmiş hedeflere bakılarak anlaşılabilir.
“Yazılımı hazırlanacak konuda öğrencilerin bilmesi gereken ön bilgi ve beceriler nelerdir?”sorusu öncelikle yanıtlanmalıdır.
Yazılımı hazırlanacak konudaki hedefler ve öğrenme zorlukları belirlendikten sonra ilk iş bu hedeflere ulaşmada öğrencilerin karşılaştıkları zorlukları göz önüne alarak bir öğrenme/öğretme rasyoneli oluşturmaktır.
2)Yazılım Rasyonelinin Belirlenmesi ve Doğrulanması
Bu aşamada ders hedefleri, kavram haritası ve öğrenci zorlukları göz önüne alınarak konunun bilgisayar olanaklarıyla nasıl kolay hale getirileceği düşünülür.
3)Rasyonelin Kavramsal ve Fonksiyonel Tasarıma Dönüştürülmesi
Rasyonelde belirtilen kavramların bilgisayar ortamında hangi platform ve araçlarla gösterileceği, ekran objelerinin ekrandaki konumları ve estetik özellikleri, hangi ekran objesinin ne tür bir işlevi olacağı belirlenir.
Ayrıca;
- Ekran objeleri üzerinde ne tür etkinliklere yer verileceği, bunların sınırlarının neler olacağı
- Kullanılacak renk, ses, metin ve desenler gibi öğelerin kullanım yoğunluğu
- Menülerin ve alt menülerin neler olacağı
- Yardım menüsünün içeriği
- Farklı bölümlere geçişte zaman ve içerik kontrolünün olup olmayacağı
4)Tasarımın Gözden Geçirilmesi
Ekranın kağıt üzerinde ortaya çıkarılıp, birimlerin fonksiyonları belirlendikten sonra bilgi tutarlılığının ve etkileşimin sürekli olması için önceki aşamalarda yapılanların gözden geçirilmesi gerekmektedir.
Tasarımlarda görülebilecek aksaklıklar üzerinde rasyonel bir şekilde ve hedefler dikkate alınarak gerekli düzeltmeler yapılır.
Tasarlanan yazılımın, yazılımı kullanacak öğrenci kitlesinden bazıları tarafından da görülmesinde fayda vardır, ancak bu işlem uygun yaşlardaki ve düzeylerdeki öğrencilerle yapılmalıdır.
5)Tasarımın Model Olarak Programlanması
Model programlama tamamen ön değerlendirmeye yönelik bir çalışmadır. Uygun sonuçlar alındığı taktirde tam sürüme temel teşkil edecektir. Bu nedenle, hem model hem de tam sürüm için uygun platformlar seçilmelidir.
6)Model Programın Değerlendirilmesi
İki tür değerlendirme söz konusudur:
- Biçimlendirmeye yönelik değerlendirme (formatif)
- Düzey belirlemeye yönelik değerlendirme
Yazılım geliştirmenin belli aşamalarında yapılan ara değerlendirmelerdir ve geliştirme sürecinin amaca uygun gidip gitmediğine ilişkin bilgi veir.
2.Düzey Belirlemeye Yönelik Değerlendirme
Yazılımın son haliyle ortaya çıkarıldıktan sonra yapılan ve son kararı vermek için bilgi sağlayan değerlendirmedir.
7)Tam Sürümün Programlanması
Öğrencilerin, tasarımcıların, öğretmenlerin ve alan uzmanlarının onayı alındıktan sonra model yazılımın tüm fonksiyonlarıyla çalışabilir hale getirilmesi için bir platform seçilerek yazılımın tam sürümü oluşturulur.
8)Tam Sürüme Geçiş
Geçiş çalışmasında genel olarak yazılımdaki hataların belirlenilmesineçalışılır. İki aşamadan oluşur;
Birinci aşamada laboratuvarkoşullarında birkaç öğrenci ile yapılır.
İlk aşama sonucunda;
- Olası kod hatalarının çıkarılması
- Arabirimin planlanan etkileşime izin verip vermediği
- Şekilsel öğelerin öğrenci tarafından kabullenip kabullenilmediği
- Yazılım öğelerinin öğrencinin dikkatini çekip çekmediği ve yazılımın çalışmaya sevk edip etmediği
- Öğrenci zorluklarını yenip yenemediği konusunda
İkinci aşama yine bir grup öğrenci beraber yapılır. Bu aşamada konunun öğretimi değil, sadece yazılım öğelerinin tanıtımı yapılır.
9)Tüm Sürümün Değerlendirilmesi
Tam sürümün değerlendirilmesi bir tür düzey belirlemeye yönelik değerlendirmedir. Bu değerlendirmenin odak noktası yazılımın öğrencileri ders hedeflerine ulaştırıp ulaştırmadığıdır. Bu bağlamda;
“Yazılım nasıl bir şekilde kullanılarak hedeflere ulaşılacaktır?” sorusuna yanıt aranır.
Öğrencilerin ön bilgi düzeylerini belirleyerek yazılımın öğrenciyi nereden nereye ulaştırdığının tespit edilebilmesi için konuyla ilgili yeterince madde içeren bir ön test verilmesi gerekmektedir. Ders sonrasında ise eşdeğer bir son test verilerek, her iki test arasındaki farklılıklar gözlenebilir.
Düzey belirlemeye yönelik değerlendirmede öğretmen ve öğrenci tarafından kullanılan yazılım destek materyalleri (öğretmen el kılavuzu, yönergeler, el notları, problem setleri, el kitapçıkları) de incelenmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder